Wednesday, January 12, 2011

Garber dabei

Hvad er det Lotte Garber har gang i? Jeg læser lige dagens Information her på biblioteket, at der skal ligestilling ind i litteraturen, fordi mænd får hæderen, kvinderne læserne!? Ærlig talt, K.B. Foss og K. Romer har skrevet velanmeldte og lødige bøger uden at få det 3-årige, mens praksis er blevet, at mindst een decideret fiduskunstner af hunkøn skal have det hvert år. Så, come oooon! Se dog på statistikken over tildelinger fra kunstfonden.

At kvinder foretrækker at læse kvindelige forfattere er da værst for dem og virkelig ucharmerende. Tænk, hvis jeg stod med en bog af Christina Hesselholdt eller Mette Moestrup og tænkte, "Nå, nej, det er jo en kæling, så kan jeg ikke identificere mig med det." Det er de kvindelige læsere, der har et problem - indskrænkede læse-tæver - at læse er en universalistisk praksis ellers skal man lade være og gå ud og tage opvasken.

2 Comments:

Anonymous Katinka said...

Right on. Er sgu også lidt træt af, at man altid skal sammenlignes med andre skrivende kvinder, fordi man selv er én. Mine største inspirationskilder har tilfældigvis været mænd. Jeg bliver altid KUN sammenlignet med kvinder. Sjovt, ikke?

Hilsner fra K-Jo

3:58 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

jo, knap så sjovt, oh "nye Eleanor Roosevelt/Rosa Luxembourg/Messalina"

11:36 AM  

Post a Comment

<< Home