Tuesday, December 07, 2010

Grand Cu Classé

Forfatterforeningens Lotte Garber har i offentligheden gengivet en historie, som jeg måske er ophav til, så nu fortæller jeg den lige, som den skal fortælles.

En ven i vinbranchen advarede mig for tyve år siden mod denne her etikette; denne her baron. Det drejer sig om et medlem af den vidt forgrenede Rothschild familie, det vil sige, fjerne slægtninge producerer de klassiske premiere cru Bordeauxvine, Chateau Lafite-Rothschild og Chateau Mouton-Rothschild. Men selv kører han bare rundt med en tankvogn, en vin-slamsuger, ud til alle de små, almindelige vinbønder og så suger han op, hvad de har i tønden, kommer godt med stabilisator og sukker i og voila: Baron Phillipe præsenterer …
Og da folk gerne vil snobbe og især snobbe for vin, passer den perfekt til det danske marked. Hold da op, lille mor, har du set? Brugsen har en Rothschild på tilbud. Har man kendt magen! Nu rykker vi en socialklasse op, lad os fylde bagagerummet.

Der skete så det, dengang jeg begyndte på Forfatterskolen, at Institut for Nordisk Filologi sendte skolen en mail. Kunne vi ikke komme over på universitetet, et par digterspirer og fortælle om skolen og vores SKRIVERI? Palle og jeg indvilgede i at stille op, men betingede os en erkendtlighed. Vi skrev tilbage, at jeg skulle have en kasse ædle vine og Palle en flaske whisky. Klart og udtrykkeligt! Vi møder så frem og sidder foran cirka tredive mennesker. Lektoren - lektorinen, faktisk - giver os ordet, det er os, der står for showet i to timer, som hun lønnes for. Palle læser højt af svenske Stig Larsson og snakker om Lars Frosts forfatterskab, og jeg siger, hvad jeg nu sagde. Kvalificeret infotainment. I to timer. Så rejser lektoren sig og takker og tilføjer stolt, at hun har en lille gave til os, en fin ting til hver af de fine digterspirer - værsgo, en flaske rævepis!
Rigtigt gættet, det var en Baron Phillipe.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home