Die-Stiv

Grundtemaet i mange film fra perioden er, hvordan den amerikanske bluecollar worker forrådes til udenlandsk - gerne japansk - kapital af whitecollar typer. Arbejderen, der lever af at sælge sin krop, svigtes af eliten og korsfæstes af udenlandske skurke. Smokestack-industrien lukkede over hele USA, million

I Die Hard er Bruce Willis således lønmodtageren, der sælger og ofrer sin krop i landets politistyrke; men må se sig forladt af konen, der er bedre uddannet og er blevet hyret af japanere. Modstanderne er tyske terrorister uden idealer, deres sag er fup. Men de får hjælp af en skruppelløs journalist og en skruppelløs IT-ekspert. Jou

Hadet til det finkulturelle Europa er smukt fremført: hver eneste gang den tyske skurk, Hans Gruber, viser sig, hører man An Die Freude, Beethovens hit, der var blevet EU-hymne, det kører som leitmotiv i baggrunden.
Behovet for intern mobilisering i USA eksemplificeres ved forbrødringen mellem arbejdsskade

Note 1: så vidt jeg ved, er det den film, der introducerer en ny stereotyp til sorte skuespillere, The black wiz-kid. Som kompensation for afrikanske amerikanere hos Marx Brothers, der

Note 2: læg mærke til at den farligste forbryder både har den største gun og et forførende langt blondinehår, næsten en dobbeltkønnet skikkelse, der rummer frustrationens kraft ... "With your long blond hair/and your eyes where blue/the only thing I ever got from you/was sorrow" ... blondinen har i Hollywood film særligt ofte denne karakter af forræderisk frister, der blot volder smerte ... men her kan figuren nedskydes i samme øjeblik som Bruce Willis har fundet ind i favnen på den kone, der havde forladt ham.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home