Tuesday, June 10, 2008

Om gode titler

.. og så snakkede vi om lange titler, altså dem, der holder, jeg fremhævede, Set the controls for the heart of the sun og French kissin´ in the USA og den der Sparks: I told you to wait in the car... men desuden lå en titel på min tunge, fordi den altid har ligget der inde et sted og villet ud, nemlig ... forhistorien er, at i 1970erne købte min mor Ekstra Bladet mange weekender, og der var to-tre sider fyldt af grafisk udførlige sort/hvid reklamer for biografernes repertoire, og en dag hæftede jeg mig ved en titel, der ganske simpelt ikke var til at tro ... (nu er der gået prikker i mig, ligesom Pablo Llambias) ... og senere var der nogen som mente, at det måtte være Simon Spies, der havde importeret filmen, da det var ham, der importerede det meste mainstream-sleeeaze dengang, og han kunne godt lide, selv at finde på de danske titler, og når man så ved, at han var partimedlem til vistnok ret sent i 1944 .... jeg aner stadig ikke, hvad det går ud på, den har skræmt mig i tyve-tredive år ... men titlen er god.

5 Comments:

Blogger Katinka said...

Det er HELT fantastisk! Noget der ellers kun optræder i mine drømme. Dog vil der nok også indgå en sæl, noget fjollet musik, og noget glimmer, hvis det var min drøm. Uh.

12:34 AM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

Sælen er vel sjælens alias - hov, det kunne man kalde en digtsamling! - men gad vide hvad glimmeret betyder?

8:59 AM  
Blogger Thomas Oldrup said...

Min yndlingstitel på en bog er "Only half the doctor died".
Gode gamle Bostrup fra TV-Avisen har også skrevet en bog med en titel, der kommer godt op på listen. Den hedder: "Jeg tror jeg stjæler en præst".

1:13 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

Bostrup har sikkert kunnet få adskillige præster helt gratis inde på den slags barer, hvor hans slips var hip; med mindre selvfølgelig de gode pastorer dyrkede en slave-fetish ... men hvem skrev den med den halve doktor?

9:22 PM  
Blogger Thomas Oldrup said...

"Only Half the Doctor Died" fra 1954 er en kriminalroman af en meget produktiv herre ved navn Frank King. Jeg har kun hørt og læst om den, desværre har jeg ikke kunnet få fingrene i den. Man bliver jo ret nysgerrig efter den titel - hvad fanden skete der så med resten af lægen?

9:33 AM  

Post a Comment

<< Home