Saturday, May 10, 2008

Portræt af Kunstneren som Ung Smatso

Lars Bukdahl erklærede sidste år, at nu var det slut og forbudt med debutromaner om følsomme unge mænd, skrevet af følsomme unge mænd. Men hvorfor skrives der ikke følsom-ung-dame romaner? Og jeg mener ikke morfar-er-død romanerne, jeg mener sådan noget med, "Ida tumlede hjem fra Ungdomshuset med en ordentlig bøhmand på, mens hun græmmede sig over, hvad hun havde gjort..." + "Ida vidste godt, at hun havde behandlet Thomas som lort, nu kom bondeangeren, hun havde bare brugt hans tilbedelse til at komme ovenpå igen efter, at Lennart var skredet..." + "Hun havde sat sig overskrævs på Hafiz og så at sige onaneret med hans pik, men hun gad ham jo ikke..." + "Det gode ved tyve år ældre mænd var ikke kun, at de betalte gildet, men først og fremmest, at de var nemmere at slippe igen, fordi hendes billede af kvinder med ældre mænd, var så uantageligt, hendes ideal-jeg helt..."
Jeg kan ikke huske, jeg er stødt på een eneste roman af den type. Kvindelig bondeanger? Det er egentlig mærkeligt, når man kender veldrikkende og kynisk hunkøn, at de ikke findes som romanstemmer - men det gør de måske i krimier? Men krimier gældes ikke, og jeg læser ikke krimier.
"Ude i skoven satte Ida sig på en træstub og kradsede det sidste lak af neglene, mens hun mindedes kibbutzopholdet og det store træf med de lækre fredsvagter fra Canada..."
En misogyn forklaring kunne være, at kvinder ikke er i stand til at føle bondeanger over hvordan de behandler mænd. Men så kunne det da lyde:
"Det var fedt i de tre uger med Gitte, at mærke en anden piges bløde krop og den samhørighed, der var i en afstandtagen til mændene, den godten sig, den ekstra uopnåelighed. Men det var en ferie, og nu behøvede hun en mand igen, nu var hun klar til at dingle forelsket for enden af en pik, så Gitte måtte altså bare forstå..."

18 Comments:

Blogger Katinka said...

Eller også vil man bare helst være en pæn pige?

Personligt føler jeg ingen bondeanger, så jeg ved det ikke.

Desuden ved jeg ikke rigtig med de ældre mænd, de kan altså også være temmelig besværlige at slippe af med (måske har jeg en roman i ærmet?) Men seriøst, HVEM gider være den nye Erica Jong?

1:02 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

de gamle stødere kan helt sikkert være svære at slippe af med, men Ida´s erfaring er at jo omvendt så, at hun selv har lettere ved at slippe dem...
...det med Erica Jong forstår jeg ikke, (Fear of Flying er ikke "følsom" ung prosa) man kunne jo blive en Kristina Bang Foss, en Denise Gade Kofod eller en Pernille Frederikke Jensen osv... ..det er sådan noget, jeg tænkte på, men det kan jo være der er en biologisk kønsforskel, der giver forskellige prosatyper, eller også er det grænsen for hvad en pige vil byde sin selvopfattelse, som du siger - pæn pige - hvad ved jeg, jeg synes bare ikke de slags piger, jeg kender, findes som protagonister eller jegfortællere, og jeg ville gerne læse (om) sådan nogle

4:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

jeg faldt over din blog efter jeg læste på Tues blog på informationen. he he, det kunne da være fedt med flere (eller bare en) kvindelig forfatter, der ville skrive om bondeanger. en kvindelig udgave af lars frost. det gad jeg godt læse. hvad betyder morfar-er-død-romanerne? det lyder som en genre jeg ikke kender.

giv os en ny erica jong!!!

ps. jeg har desværre ingen blog, jeg kan linke til.

1:50 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

goddag hr.Jensen, vel mødt i cyberspace. jeg må dog sige, at jeg ikke har det på samme måde, Erica Jong er ikke værd at gå i bedene, synes jeg, og selv om mine forslag selvfølgelig lægger op til prosa inkluderende en nutids-kvindes lidt trashy eller bare almindelige bumlen rundt i sex og druk og partnerudskiften, så er det mere almindeligheden i det jeg undrer mig over ikke at have set endnu, end "frigjortheds"-eksperimenterne.
morfar-er-død trenden sigter til Sissel Bergfjord, Henriette Møller, Dy Plambeck og Dennis Gade Kofods romaner, der tager udgangspunkt i en slægtning eller nær vens død, et udmærket projekt, det er slet ikke det, men når man nu kender til ferme unge forfatterinder med levemåde, kan det undre, at det kun er unge fyre, der debutterer med sådan noget brødebetynget svigt + druk + skyld + hor + tjald + storby prosa.

2:11 PM  
Blogger Nynne said...

selvfølgelig får piger bondeanger... selvfølgelig har vi lyst til at skrive om det... der ligger kassevis af dagbøger rundt om på pigeværelserne med netop/eller lign optegnelser. Pigesindet er en guldgrubbe. Spørgsmålet er bare om vi har lyst til at nedkomme med det? Hvis man har været sammen med 50 mænd er man jo en luder - hvis en mand har været sammen med 50 kvinder spørger vennerne hvorfor ikke flere? Og man ved at mor og resten af familien også køber bogen - på udgivelsesdagen. Så det er ikke skrivelysten men barrierenedbrydningslysten. Tror jeg. Men jeg vil lade det være en opfordring til mig selv og andre...

2:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

He he, måske skulle du skrive under sydonym (hmm, vist stavet forkert). skriv en roman baseret på de oplevelser du har haft med de unge forfatterinder og send den ind til forlagene under et kvindenavn...
den bog gad jeg godt læse... eller fortæl herinde om dine oplevelser med disse kvinder...

2:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

hey - læs evt. spacemermaids bog, der udkom på Politikens forlag sidste år. jeg kommer til at tænke på den efter Nynnes kommentar. spacemermaid har fået udgivet sin blog. der er vist nok bondeanger og problemer for alle pengene

2:17 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

hej Nynne (tak for fest-tippet, det var sjovt, by the way) ja, nej, jeg ved selvfølgelig godt at det etiske niveau ikke er ringere i fruenzimmere end i karlekamre, og det er da netop også bare pokkers at selvopfattelse og dét man tør stå frem som, stadig er så forskelligt fra køn til køn; men når nu mænd tillader sig være FØLSOMME stemmer, så må kvinder da for katten gerne trykke den af på tryk i overensstemmelse med hvordan de lever - jeg savner det gu!

2:21 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

men bedste hr. Jensen, hvis jeg må kalde din tilgang SLIBRIGT NYFIGEN er det måske netop sådan en nyfigenhed, velskrivende hunkøn ville finde lidt grænseoverskridende, hvorfor de vogter sig for den

8:00 AM  
Blogger Katinka said...

Og det er en kliché, men Nynne har ret, man er en luder, hvis man har været sammen med 50. Og man er det sikkert også, hvis skriver om en der har. Og så kan man ikke undgå at blive en slags forgangskvinde for sluttiness.

Hvis man - som kvinde - render rundt med et blåt øje, er der heller ikke nogen der synes man er sej. De tror bare, at ens kæreste banker én.

Skulle jeg hilse at sige.

3:19 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

men jeg troede bare... altså jeg kendte for mange år siden et par - jeg havde gået i gymnasiet med pigen - og hun begyndte at slå ham, jeg overværede et decideret gok, og masser af danske mænd gifter sig med thailandske prostituerede, såeh... jeg tænkte det ikke var så firkantet længere... hmmm?

4:32 PM  
Blogger Dy Plambeck said...

Jeg synes ikke, det er helt rigtigt, at der ikke bliver skrevet den slags litteratur fra kvindernes side. Hvad med Lone Hørslevs og Mette Moestrups digte? (ja, det er selvfølgelig digte) hvad med Suzanne Brøggers tidligste romaner (er de for out-dated?) hvad med "Noget du skal vide" af Janni Olesen? - har ikke selv læst den, men den skulle efter forfatterens egen udtalelse være en lussing til alle de mænd, hun har kneppet.

Hvis du spørger mig, hvorfor jeg ikke gør det, vil jeg nok svare: Kærlighed keder mig.

11:22 AM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

hej Dy
nej, digte gældes ik´, for det var jo netop følsom-ung-mand-debuterne + fravær af følsom-ung-dame romaner, jeg undrede mig over. desuden tæller denne frk. Olesens lussinger heller ikke, hvis hun blot uddeler lussinger, der skal selvransagelse og fortrydelse og græmmen sig og skyld og anger og druk og tumlen rundt i nattelivet til for at opfylde konceptet, ligesom Brøggers debut ligger for langt tilbage.

4:10 PM  
Blogger Sternberg said...

Jeg kom til at tænke på Sulaima Hinds "Voxeværk", men det er godt nok mange år siden jeg læste den. Ja, ja, her er ihvertfald et udpluk af den:
http://www.sulaimahind.dk/tekster/voxevaerk01.html

10:59 PM  
Blogger Katinka said...

Voxeværk læste vi på Det Fri. I øvrigt et meget ufrit sted. Og en ekstremt dårlig bog. Det er også utilgiveligt at stave det Voxeværk.

/K-tinka JOnz

9:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hvad med at efterlyse romaner, der har grundtemaet følsom-ung-mand-der-ikke-får-noget-men-i-stedet for-at-lyve-om-eskapader-er-ærlig-nok-til-at-skrive-om-hvordan-det-er-have-knastør-diller-i-syv-måneder ?

Vh. Doomlund

http://www.snotrock.wordpress.com

11:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej
spændende debat I skriver om eller... jeg må sige, at jeg ikke nødvendigvis synes der er dybdeborende selvransagelse og anger i følsom-ung-mand-går på druk på Louises og knalder udenom. Men det synes jeg heller ikke der behøver at være altid. Jeg har selv nydt f.eks bang Foss bog, som jeg lige har refereret til, og en af grundende til at jeg især har nydt den, og synes det er en rigtigt godt bog uanset hvad andre skulle mene, er, at man kommer tæt på fortælleren, det er som om man kan fornemme ham, hans stemning og sind helt tæt på, og han er for mig at se en følsom, reflekteret og sårbar ung mand, uanset om han skulle ryge tjald, være utro og drikke igennem. Denne stemning ville også skinen igennem, hvsi samme fortæller lå på en strand i Egypten og talte sandkorn.
Jeg synes godt man kan skrive om en kvinde der knepper med hele byen, selvom man er kvindelig forfatter, det skal bare stadig være interessant, altså, der skal være noget ud over det vilde voldscenarie, i syntaksen, i stemningen, i fortællingen måske, det er det der bærer og ikke antallet af udløsninger og hvor mange spor på tapetet diverse kropsvæsker afsætter. (selvom, hvilket billede man kunne udmale her)
og når alt kommer til alt når jeg altid hen til, at de romaner der gør indtryk på mig kan handle om hvad som helst, bare de er godt skrevet, med indlevelse, om den er liderlig eller poetisk, det gør ikke den store forskel.

sissel, ps. det er sgu den første blok jeg skriver i mit liv.

10:16 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

goddag Sissel
ja, jeg er da enig, så jeg kan blot tilføje at min oprindelig spørgen står ved magt
kh

11:17 PM  

Post a Comment

<< Home