Sunday, April 06, 2008

Bom! 2

Jeg vidste godt hvordan Per Højholt så ud. Derfor blev jeg også så overrasket, da han ville slås med mig. Det var ved juletid omkring 1990, jeg var gået på Cafe Norden for at få en gløgg og læse et par aviser, inden jeg skulle mødes med en eller anden, og så, da jeg kommer tilbage fra disken med mit glas, var der pludselig et ældre, landligt udseende ægtepar, der havde taget mit bord. Selvom min jakke lå i vindueskarmen lige ved, og min pose stod på en af stolene. Jeg gjorde høfligt opmærksom på besiddelseskronologien. Men det ville manden ikke høre tale om, han kaldte mig straks en bonderøv, og da jeg så ham ind i ansigtet opdagede jeg hvem det var.
"Du kan få en på lampen," tilføjede han og viste mig knoppen.
Jeg blev helt paff. Det var jo mig, der var fra storbyen og ham, der var fra landet, og så var jeg en stor og veltrænet yngre mand, mens han var den lavstammede, grå poet med Gitte-monologerne, som godt nok her præsenterede de hidtil upublicerede Bulder-monologer.
Nå, trold kunne ikke tæmmes, og jeg gled af trods en ubekvem krænkethed. Et jysk nissepar på juleindkøb i hovedstaden, herregud, så skidt da. Man sloges jo heller ikke, og da slet ikke med en skrøbelig, gammel poet.
Så gik der et halvt år. Højholt måtte være hjemme i Jylland. Skulle man mene. Men en dag i supermarkedets vinafdeling, står Schou-Epas egen vinkyper og deler sjatter ud i plastbægre, og her kommer Højholt igen! Manden gulper et par bægre, og kyperen siger, "Det er så vores tilbud, en chilensk merlot/cabernet sauvignon, en dejlig vin," - ... Men han bliver afbrudt af Højholt, der hvæser, "Det er sgu noget lortevin i har i Schou-Epa."
Da indså jeg, at det drejede sig om hans onde halvbror, Børge "Bulder" Højholt.

6 Comments:

Blogger Katinka said...

Chihuahua-syndromet, her i skikkelse af grå poetisk halvbror. Kommer til at tænke på Magnetic fields' mesterværk I wish a had an evil twin:

I wish I had an evil twin
running ’round doing people in
I wish I had a very bad
and evil twin to do my will
to cull and conquer, cut and kill
just like I would
if I weren’t good
and if I knew where to begin

down and down we go
how low no one would know
sometimes the good life wears thin
I wish I had an evil twin

my evil twin would lie and steal
and he would stink of sex appeal
all men would writhe
beneath his scythe
he’d send the pretty ones to me
and they would think that I was he
I’d hurt them and I’d go scot free

I’d get no blame and feel no shame
’cause evil’s not my cup of tea

down and down we go
how low one would not need to know
all my life there should have been
an evil twin


I mit tilfælde ER jeg den onde tvilling. I hvert fald chihuahua-agtig nok til at komme med bemærkninger som "skal du smage på den lige højre" og mene det. På trods af mine knap 60 kilo og dertilhørende tændstikshåndled. (Gæt selv hvordan jeg brækkede tommelfingeren i vinters.)

Min lillesøster er dog også ret ond, så jeg kalder hende mini-me. Det bryder hun sig slet ikke om. Mest fordi det passer.

6:39 AM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

uha, mini-me lyder da også som en uberegnelig figur på en skolemælkskarton eller en dæmonisk hånddukke, der har taget magten over bugtaleren

9:59 AM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

men nu bliver jeg lidt i tvivl, Katinka - Chihuahua-syndromet? Hvad er nu det? Min første tanke var Chihuahua Pearl vs. Miss Marsh i Blueberry-tegneserien, men det er nok ikke det, du mener. Eller hvad? Pray, tell!

11:37 AM  
Blogger Katinka said...

Chihuahua-syndromet er såmænd bare når en chihuahua puster sig op og spiller farlig bulldog, fordi den inderst inde ved, at den er en undermåler af en rottehund.

Og Mini Me? Dr. Evils højre hånd i Austin Powers-filmene, som jeg ikke har set. http://weblog.site5.com/images/photos/minime.jpg

Ikke desto mindre holder jeg af Mini Me.

7:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=sPDK9QsKAG0&feature=related

2:25 PM  
Blogger Peter Højrup said...

Fantastisk historie, ondskab er jo nærmest en nøgle til forfatterskabet (arh ok dele af det så)

3:29 PM  

Post a Comment

<< Home