Saturday, October 27, 2007

Fart & Tempo 1

Min dannelseslæsning i elleve-tolv-tretten års alderen var Grimberg´s Verdenshistorie og det ugentlige Fart & Tempo. Da det samtidig var tiden, hvor jeg oplevede mine første kæresteforhold og dybe forelskelser, gjorde det voldsomt indtryk, at Blueberry og Bruno Brazil også netop i disse år løb ind i kærligheden.
William Vance´s serie om Bruno Brazil og hans alligatorkommando - "Tex", "Whip", "Gaucho", "Big Boy" og lillebroderen Billy Brazil - havde i de første fortællinger blot gjort op med skurkene og modtaget anerkendelse fra faderlige efterretningschefer. Kommandoets eneste pige, "Whip," var smuk, men hendes rolle aldrig romantisk - hun delte blot øretæver ud og svingede den pisk. Men i Bronzeelefanten, der foregår i Thailand, møder Bruno en fransk pige, og pludselig tales der om at være forelsket! I mit tegneserieblad! Historien slutter så oven i købet med, at "Big Boy" Lafayette, den lille galopjockey, hvis foretrukne våben er en stål yo-yo, bliver dræbt af postnazisterne i den thailandske rismark; og det noteres, at Bruno er blevet gift med franske Gina. Ægteskab - min actionhelt? Og til hvilken pris!
(fortsættes...)

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

? hvorfor publicerer du ikke dine blog-firkanter som regulære tekster i en eller anden omskreven form i det gode gamle medie: bogen ?

! det er da de mest læsværdige i blogosfæren som jeg er stødt på !

bh thk

11:14 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

tak skal du have, you white krofatter, you

2:03 PM  

Post a Comment

<< Home