Saturday, February 20, 2016

Skamslagen

Skamhaftig = blufærdig.
Skamdjærv = ekstra djærv.
Landskam forklares af ODS som "landsskade".
Ordbogen foreslår desuden det smukke ord skambue placeret i de nedre regioner ved skamlippe, som må være hjemmetyske kønslæber.
Til gengæld mangler ODS glosen skamkapsel, og nøjes med skampose for den i renæssancen så populære "buksetrold."


"Jeg skammer mig over at være kunstner"
 
Jeg aner ikke hvornår, jeg har skrevet denne her tekst. År 2000? Før? Det er sådan én, der ligger og flyder på ens computer, værsgo:

I ottende klasse, på den nye skole, havde alle drengene sexbule. Selv lærerne, eller dem af dem, der gik i cowboybukser, havde denne klump i det slidte, blå jeansstof. Lee og Wrangler var de strammeste mærker, moden bød, at skridtet blev tegnet op, og hos pigerne hed det at have kaffebønne. Der var historiske fortilfælde. I middelalderen, hvor europæerne havde så kort tid at leve i, så kort tid til at pynte sig og feste, bar kavalererne en såkaldt skamkapsel. Den skulle vise, hvad de havde og lidt til. Tre-fire århundreder senere ærgrer Montaigne sig over både den pungformede buksesplit fra hans fars tid, såvel som de pludderbukser, man på hans egen tid syr, så de viser mandekønnets form. Disse benklæder må være opfundet i tider med mere hæderlige mænd, mener han, og nu snyder folk og stopper alt muligt derned for at antyde noget ekstra. Det gjorde man også i min skoletid. Når vi mødte op til gymnastik, havde mange et ærinde på toilettet, der skulle fjernes noget, og deres bukser virkede lidt slunkne, når drengene kom ud igen og skulle skifte til kondishorts. En dag gjorde jeg det også selv, proppede et par sammenrullede sokker på plads i underbukserne om morgenen, så jeg kunne spadsere en satyrs bule. Men jeg tror, jeg havde overdrevet. Brugte de andre tynde strømper? Det så ud, som om jeg havde smuglet en hamster med i skole, en gnaver med slap pels. Kradse, grå ragsokker var ikke en stabil attrap.


Skam-skrift, et. (jf. -skrive; nu l. br.) skandskrift; smædeskrift. (de) trykkede Skamskrifter imod dig. PAHeib.​Sk.​III.259. FrHamm.​Adel.​IV.97. EHannover.​(Tilsk.1890.207). TidensKrav.22/6 1897.1.sp.4

0 Comments:

Post a Comment

<< Home