Q-Far siger: Nu ikke mere fiqh-um-dik
Turan Dursun. Lad os lige
mindes ham. Den tyrkiske & kurdiske imam, der mistede troen og blev landets førende
religionskritiker. I 1980erne. Han sammenlignede Islam med nazisme, og da han
var kyndig i skrifterne, turde hans tidligere kolleger, imamerne og
muftierne, ikke møde ham i åben debat. Men så kunne de jo udstede fatwaer. I
1990 blev han myrdet. Sagen henlagt af det tyrkiske politi.
Så var der Mohammed Taha. Sudanesisk sufi & velsagtens skriftklog. Han foreslog, at man byttede om på koranversenes
prioritering. Kort fortalt: Islam har en doktrin om Ophævelse, foranlediget af
sura 2 ayah 106 og sura 16 ayah 101. Sådan at forstå, at de tidlige, såkaldte
Mekka vers, der er anbragt bagerst i Koranen, ophæves af Medina versene, der står
forrest, når det ene modsiger det andet! I et tidligt vers kan man læse, at de
troende ikke bør gå til gudstjeneste, når de har drukket sig snaldret. I et af de senere
bliver vin forbudt med løfter om Helvede. Og nok så vigtigt, et af de tidlige siger, at du har din
religion og jeg har min, og det er okay; det stammer nemlig angiveligt fra den indledende prædikens tid i Mekka, da Muhammed kun havde få tilhængere og næppe ville risikere ballade. Mens senere og derfor vigtigere vers
indskærper forpligtelsen til at undertvinge de vantro. For eksempel det berygtede vers 9:29. Det er det, hvor det understreges, at også Bogens Folk (jøder og kristne) skal bekæmpes til de underkaster sig og føler sig kuede. Ikke særlig opbyggeligt i Sudan, hvor
religionskrigen af samme grund rasede on and off lige fra selvstændigheden i
1955. Men Taha mente så, at man burde nedprioritere den slags til fordel for de tidligere udsagn. Hans forslag faldt bare ikke i god jord, og på foranledning af muftier og imamer blev
han i 1985 henrettet af regeringen.
All right. Som du husker, linkede jeg i 2006-7 nogle gange til interviews med den irakiske politiker og shia-imam, Ayad Jamal-ud-din (eller Iyad Jamal al-din eller Jamal whatever-din). Han var desværre ikke den største stemmesluger ved de valg, der dengang endnu kunne gøre én optimistisk. Men det var ham, der sagde, at kun hvis der var frihed til at drive barer og natklubber, kunne han dyrke sin islam troværdigt. Han bød den amerikanske invasion velkommen - gud havde sendt yankees for at lære araberne demokrati - han mente, at man burde lære af Israel, der godt kunne ligge på de kanter og dog være demokratisk, og så smidiggjorde han det teologiske dogme om Muhammeds ufejlbarlighed og eksempel til netop sådan set at forkaste sunnah ("profetens" sædvane)!! Du ved, Koranen siger, at Muhammed er uswa hassana ("det fremragende eksempel til efterfølgelse") og al-insan al-kamil ("det perfekte menneske.") Hvilket derfor bruges til at legitimere ægteskab med børn, aflivning af hvem som helst, og danner grundlag for hele den tyranniske sharia-litteratur og praksis. Men vor mand her vendte den så om, og sagde, at netop alene Muhammed var det perfekte menneske, og derfor kunne kun Muhammed tillade sig at være en tyran, og ingen hersker havde ret til at nægte muslimer demokrati. Den samme pointe har han brugt imod sharia og til fordel for sekulær lovgivning. Ingen er perfekte, så ingen kan udføre guds vilje. Det var per 2009 blevet til mindst fire mordforsøg. Han mener selv, at det er ayatollaherne i Teheran, der står bag, og ikke en lokal sunni-fraktion. Nu tilbringer han meget tid i USA.
All right. Som du husker, linkede jeg i 2006-7 nogle gange til interviews med den irakiske politiker og shia-imam, Ayad Jamal-ud-din (eller Iyad Jamal al-din eller Jamal whatever-din). Han var desværre ikke den største stemmesluger ved de valg, der dengang endnu kunne gøre én optimistisk. Men det var ham, der sagde, at kun hvis der var frihed til at drive barer og natklubber, kunne han dyrke sin islam troværdigt. Han bød den amerikanske invasion velkommen - gud havde sendt yankees for at lære araberne demokrati - han mente, at man burde lære af Israel, der godt kunne ligge på de kanter og dog være demokratisk, og så smidiggjorde han det teologiske dogme om Muhammeds ufejlbarlighed og eksempel til netop sådan set at forkaste sunnah ("profetens" sædvane)!! Du ved, Koranen siger, at Muhammed er uswa hassana ("det fremragende eksempel til efterfølgelse") og al-insan al-kamil ("det perfekte menneske.") Hvilket derfor bruges til at legitimere ægteskab med børn, aflivning af hvem som helst, og danner grundlag for hele den tyranniske sharia-litteratur og praksis. Men vor mand her vendte den så om, og sagde, at netop alene Muhammed var det perfekte menneske, og derfor kunne kun Muhammed tillade sig at være en tyran, og ingen hersker havde ret til at nægte muslimer demokrati. Den samme pointe har han brugt imod sharia og til fordel for sekulær lovgivning. Ingen er perfekte, så ingen kan udføre guds vilje. Det var per 2009 blevet til mindst fire mordforsøg. Han mener selv, at det er ayatollaherne i Teheran, der står bag, og ikke en lokal sunni-fraktion. Nu tilbringer han meget tid i USA.
I videoen her taler han om ISIS. Den er fra sidste efterår og mig bekendt var han den første - og hidtil eneste - såkaldt religiøse autoritet, der hårdt og ærligt, sagde og siger, hvor velfunderet kalifætrene i ISIS er sådan teologisk. At de baserer sig troværdigt på uzul-al-fiqh, den islamiske retslærdom med dens grundtekster Koran, ahadith, fatwa-kæder osv. Et udsagn, der jo placerer ham i modstrid med f.eks forretningskvinden Soulaima Gourani, premierministeren David Cameron og golfentusiasten Obama, alle øjensynligt eksperter i fiqh´en, i det de skriver eller udtaler, at ISIS intet har at gøre med Islam. Nå, gutterimam Ayad insisterer her på, at Iraks eneste redning er en sekulær stat - ikke et projekt baseret på fiqh´en.
Good luck with that.
PS: de gamle links, værd at se .. http://jensjacobtoftegaard.blogspot.dk/2006/05/inspektr-chafik-siger-right-on.html
http://jensjacobtoftegaard.blogspot.dk/2007/01/inspektr-chafik-siger-ak.html
0 Comments:
Post a Comment
<< Home