Wednesday, November 12, 2014

McClaude de Paris, McKluge von NeuKirchen ...

Greatest Hits fra min facebook-side - det var en periode, hvor der fra EU blev efterlyst gode fortællinger om EU etc - og det er da sært at krimiforfattere ikke griber ideen:

Angående størrelsen DEN EUROPÆISKE FORTÆLLING. Jeg var på værtshuset McKlud i lørdags og på vejen hjem undrede jeg mig. I filmen COOGANS BLUFF spiller Clint Eastwood en ordenshåndhæver fra New Mexico, der iført cowboyhat og seksløber må tage til New York i jagten på en forbryder, hvilket giver anledning til spøjse kultursammenstød, ikke mindst med storbyens politietat. Den ide blev straks hugget til TV-serien McCLOUD med Dennis Weaver, ligeledes en sherif fra New Mexico, der ...undertiden må springe på en hest under forfølgelse af bad guys ned ad fifth avenue. Min undren går så på, hvorfor Schengen og Europol og alt det ikke har givet anledning til en eneste serie af den type. Ingen McKluge, hvor en tysker rydder op i Palermo, ingen McAdonides. hvor en græsk betjent bliver overført til Berlins politistyrke ... det er egentlig sært.
19 december 2013

2 Comments:

Blogger Dennis Gade Kofod said...

The Pink Panther har vel dele af den gimmik i sig. Eller måske husker jeg forkert.

Kh

12:25 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

nå, jo, det har du vist ret i, Dennis. Jeg tænkte bare, en hel serie, med Schengen-samarbejdet udmøntet, en spansk betjent i Århus, der håndterer forbrydere og kolleger mere spansk ... men måske er de europæiske kulturforskelle blevet for harmløse og velkendte

1:19 PM  

Post a Comment

<< Home