Tuesday, February 23, 2016

Danmarks Radio

Anakin: Sometimes I wonder what is happening to the Jedi-order. I think this war is destroying the principles of the republic.
Padmé: Have you ever considered that we may be on the wrong side?
Anakin: What do you mean?
Padmé: What if the democracy we thought we were serving, no longer exist? And the republic has become the very evil we´ve been fighting to destroy?
Anakin: I don't believe that. And you´re sounding like a separatist.
Padmé: This war represents a failure to listen. Now, you´re closer to the chancellor than anybody else; please ask him to stop the fighting and let diplomacy resume.


Starwars III; The Revenge of The Sith (2005)


Prinsesse Padmés replikker hentyder selvsagt til noget med Iraq-krigen, og dengang for ti år siden tænkte man, åh, fååårhk, kunne makværkets bagmænd ikke bare have lavet en lige ud af landevejen film om det og den? Hvorfor skulle man høre på det i en børnefilm? Skjulte kronikker giver dårlig kunst. Og endnu dårligere crap og underholdning.



Så sluk for DR


Revenge Of The Sith indledes ved at fortælle os, at der er helte på begge sider. Hvilket jo ikke er nogen overraskelse på min planet; det er ikke fraværet af heltemod, opofrelse eller hengivenhed for deres egne, der har karakteriseret frihedens fjender. Men hvis modstanderne grundlæggende er Sith-fyrsternes ufortyndede ondskab, hvad er det så Padmé vil have dialog om?
 
Jeg overhørte en kvinde fortælle. Hendes søn fik tæsk i børnehaven af en helt bestemt dreng, og hun havde så instrueret ham i at sige, "Jeg kan ikke lide, at du slår mig. Jeg vil ikke have, at du slår mig." Det var drengen gået hen og havde sagt næste dag, han havde delt sig med den anden, åbnet et nyt rum af intimitet og mere vågen, sårbar og tillidsfuldt inkluderende samtale - og havde fået et ekstra par på kassen.
   Men på nogen virker det. Helt sikkert.

 

0 Comments:

Post a Comment

<< Home