Monday, September 05, 2011

Dødbidere 1

Man kan håbe, at når sidste afsnit af True Blood vises på HBO i næste uge, kulminerer serien med, at The American Vampire League går ud og sætter et godt eksempel ved at udtale en undskyldning for vampyrernes overgreb på menneskene gennem historien.

Ser du True Blood? Jeg har som bekendt hverken fjernsyn eller internet hjemme. Men jeg låner DVD på biblioteket, fik endelig set Sopranos, og har prøvet med Mad Men. Og hvad er nu det? En soap om knudemænd fra min fars generation. Lidt spleen, social skam, usunde vaner. Klasse- køn- og racehierarki fremstillet diskret demonstrativt. Hykleri som underholdning, pæn titelmelodi, pænt skuespil. En sædeskildring, der mimer reklameuniversets artistiske strømlinethed.
Men man har en fornemmelse af, at der hele tiden blinkes til seeren, se bare hvor fordomsfulde og kæderygende de var, er vi ikke klogere og bedre mennesker nu.
Næh, så foretrækker jeg samfundssatiren i True Blood. Den lumre og geniale og lummert-geniale serie om vampyrer og sex i sydstaterne. Dens omgang med fordomme, blodets betydning, adskilleses- og overlegenhedstemaer, magtmidler mellem minoritet og majoritet osv.

Jeg har fulgt serien iført en fl southern comfort + 7up, cajunkylling etc, og jeg elsker bare Eric og Lafayette og Jessica og selvfølgelig alle de nøgne, velformede bryster. Til orientering: Eric er den tårnhøje, svensktalende vampyr, Lafayette den nuttede gangsta afrobøsse, og Jessica den unge pige, der bliver vampyr, mens hun stadig er jomfru, og derfor får det problem, at kroppen regenerer hendes mødom efter hvert samleje ...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home