Labile labia? The accidental feminist? Forbløffende mange mennesker har, når
de ser RIDE første gang, set noget, der ikke forekommer i videoen. Tvang,
samleje på pinballmaskine, eksplicit prostitution. Selv måbede jeg ved synet af
… den svedige hængebug … den ækle libertiner … den læderklamme kleppert … men
nu synes jeg valget af mandetyper er genialt. Eller bare smukt. Smukt og fint.
Et smukt og fint lille gesamtkunstwerk. Der driller seerne. Sådan, at man
vågner. Ingen af mændene optræder som andet end rare og kærlige. Men fordomme,
den følelsesmæssige firewall, kan betyde, at man overser det. Selv overså jeg den
kostelige sekvens med den store biker, der lytter følsomt og tænksomt til
sangerinden. Fordi mit blik straks så BLUE VELVET – Frank Booth, der
lytter til Dorothy Valens, mens han gnider på et stykke fløjl. Men videoen
synes snarere i familie med det renæssance-maleri, hvor en vansiret, grim og
ældet mand, kærligt betragter et barn, der i sin tur blot ser sin rare
bedstefar.
Domenico Ghirlandaio
(guirlandernes opfinder?)
Vær lige opmærksom på, at videoen varer samfulde ti minutter. Og fortsætter
efter første credit-skilt. Og jeg går ud fra, at det giver sig selv, alt det
med, at det kvindelige subjekt her inkarnerer den eksistentielle og amerikanske
frontier figur med weltschmerz og vedvarende opbrud i monumental ødemark og
nocturne byskaber, uden af den grund at mime maskuline attituder og kropssprog.
Så det vil jeg ikke dvæle ved.
Nå, jeg
ville egentlig have publiceret disse indlæg samlet den 4 juli, men der var et eller andet galt, jeg kunne og kan ikke få blogspot til at vise hele
teksten, ikke både interview og kommentarer og links … og … så gik tiden … nu
bliver det bare i dag i stedet, men jeg tror, jeg snyder og bagdaterer
udgivelsen, og fordeler den på hver sin granatsplint, fragmentationsblogger som
man vel er.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home