Tuesday, July 03, 2007

Mig & Maggedudi

Øv, altså. Weekendavisen trykte et indlæg i Bøger i fredags (tak!), men sjusket, min adresse er sat som en del af teksten, og så har de likvideret flere afsnitsmarkører, så det faktisk bliver meningsforstyrrende. Mit "Suk" kan nu kun misforstås. Og nederst stod de to sidste sætninger netop frit for sig, sådan at teksten mundede ud som et manifest, hvilket skulle være sjovt, men... Og titlen? Jamen, min titel lød NEGERBØGER ER IKKE NEGRE, og den rest de har valgt er bare ikke sjov, den ville jeg da aldrig have valgt, men jeg skal vel være glad for at de ikke ligefrem, som B.Blüdnikow engang, tilføjer sætninger, de synes ville hjælpe læseren på vej.

Nu jeg er ved det: i samme bogsektion bringes som midteropslag en artikel af Paul Berman fra New Republic. Men whatch out! Den er redigeret, beskåret, minimeret og stynet, og det skriver de ikke. Kun den afdæmpet polemiske slutning er tilbage, næsten, og det er altså synd. (Download gratis her:http://www.tnr.com/) Berman foretager en omhyggelig og sober afvejning af hvorvidt Tariq Ramadan er rævepels eller hædersmand ved at gennemgå mandens erklærede helte og ideologiske forudsætninger, Maududi, al-Banna og Qutb. Og så udelader Berman endda næsten Maududi - Maududi?, ja, Maududi, ja, det var hans Jamaatier, der i militserne al-Badr og as-Shams begik en stor del af massakrerne på hinduer og gudløse venstreorienterede i Bangladesh-krigen i 1971 - lige til den sidste nat før overgivelsen (Tiger Singh var på vej i spidsen for den indiske hær og ud af sumpene kom Muhkti Bahinierne), hvor hans tilhængere så vidt muligt slagtede landets intellektuelle - og det var Maududis Islamic Foundation i England, der lavede den første fatwa mod Rushdie, måneder før Khomeini, og de er altså Tariqs pals på de britiske øer.

6 Comments:

Blogger Maria Guldager said...

Åh ja det er bare så neder, når det man har skrevet bliver trykt forkert. Det ændrer hele pointen.. Vi rigtig gerne læse det du har skrevet, men man kan desværre ikke plyndre sig til en netversion. Ligger det på din blog os...?

- maria, maria.faranx.dk

2:42 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

NEGERBØGER ER IKKE NEGRE

Jens Jacob Toftegaard, Forfatter, Det danske kulturinstitut
Via Omero 18 – Rom

Åh, nej, det er ikke sandt! Man læser Heidi Lauras anmeldelse (15/6) af Kiran Desais nye roman, Det tabte land, der til dels foregår i Indien, og jo: bogen kaldes »stærkduftende« og »chilisvidende«, den har »chilibid,« læseren får ligefrem »blæst chili i øjnene,« og det er bare ikke til at holde ud.
Er afrikanske romaner tamtam-buldrende? Hvorfor får man chili blæst i øjnene af at læse en forfatterinde med et gujerati-navn? Stinker bornholmeres digte af fisk og rugbrødsprutter? Eller er de tværtimod svage i duften?
Misforstå mig nu ret: jeg tror, jeg selv ville have skrevet sådan noget engang. Dér er også en hund begravet. Indrømmet. Og det her indlæg skal helst ikke være endnu en hvid person, der slår de andre hvide oven i hovedet med en neger for at give den som åben og fordomsfri.
Men kan man dog ikke snart blive fri for exotismen i det såkaldte kulturliv? Man uddeler ligefrem Aloa-prisen til – hold nu fast – »en varm bog«! Varm betyder, at den er forfattet af en person fra troperne. Jeg mener, den der priskomité bag Aloa, de er da meget værre end nynazisterne, når det gælder udbredelse af essentialismer i samfundet – de sidstes indflydelse er jo minimal.
Aloa-retorikken taler til den indre svinepuddel i de kunstforbrugende lag, hvor en sentimental og performativ meget-bedre-end-os racisme trives. Suk, altså!
Så kære anmeldere: Medmindre en bog har været med på stranden, har den samme temperatur, som alle andre bøger. All books are brothers. Tekster af indiske forfatternavne lugter af blæk, og skal man som anmelder hæfte metaforer på sin læsning, og det skal man da, hvad så med lige at lave jyde-testen. »Jane Jydesmovs' nye roman, Mæfikken, svider som brændenælder, osv.«
Stop exotismen.
Free the alphabet twentyeight.

2:18 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

nå, ja, ups, efter Mria Guldagers request lagde jeg lige læserbrevet ind her - altså dér... oppe

2:19 PM  
Blogger Nynne said...

bare du ikke bliver sådan en der er en lille smule grundbitter - i det mindste blev det trykt - og er det ikke det det gælder om - at udkomme?
Hvornår læser du op i kbh?

2:19 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

grundbitter er et godt ord, og nej, ups, det bliver eller er jeg forhåbentlig ikke - Inshallah - men jeg har måske nogle gange en slags ironisk opskruet tone eller iscenesat stil, som rammer helt ved siden af, (en anden mente indlægget var kværulerende) og jeg ved jo ærlig talt ikke selv hvad der rumsterer og melder ud gennem min taste-klo. godt du siger det, så....
og næh, jeg ved ikke hvornår jeg skal læse op, hvis nogensinde, der har ikke været bud efter mig

12:59 PM  
Blogger Nynne said...

men bortset fra det har du ret. Negerbøger er ikke negre. Jeg laver en del (2) dokumentarfilm fra 3. verden og det vi arbejder mest med er at undgå exotismen. Der er intet værre end at se film der på ukærligste vis falder i svime over at de sidder på gulvet går i tøj med farver og spiser med fingrene. So what, det er jo bare hverdagen for dem.

3:20 PM  

Post a Comment

<< Home