Friday, September 19, 2008

Fun (1 liter)

Da jeg var ni-ti-elleve år elskede jeg Peter Sellers, og når det hed sig, at en ny Lyserøde Panter film var på vej, blev jeg helt urolig af spændt forventning. Men over hvad? Det er helt umuligt idag at fastslå, hvad det dog var, der gjorde disse film så morsomme.
Til gengæld husker jeg en vanvittig dårlig komedie fra 1980erne, Fars Fede Ferie med Chevy Chase, med én eneste uforglemmelig vits. En familie er på vej gennem USA for at nå Disneyland, inden de lukker for sæsonen, og undervejs kreperer en bedstemor, de har med i bilen. Men det er der ikke tid til at kære sig om, man kører rundt med den døde på bagsædet og vifter af stanken, indtil liget kan anbringes i en gyngestol på verandaen foran et hus, hvor der ikke er nogen hjemme, og så afsted igen. Sjovt, sjovt!

Ændrer ens humor sig med alderen, sådan at nu har man grinet længe nok af et eller andet, og så virker det ikke mere? Eller er det tidsalderen (kulturen), der forandrer sig, og så er der noget, der bare ikke er sjovt længere? Eller er sjovt igen?
Life of Brian havde premiere, mens jeg gik i folkeskolen, og den cirka fjortenårige, der sad i biografen, morede sig fra start til slut. Men da jeg genså den omkring 1990, var det lige før, jeg kedede mig. Det eneste, der holdt, var gakket med de mange revolutionære bevægelser, The peoples front for Judea, der ligger i skarp ideologisk strid med The judean peoples front osv. Og så virkede scenen, hvor John Cleese´s romerske centurion korrekser de natlige graffitti-malere for deres dårlige syntaks. Men sketchen virkede netop, fordi jeg fattede den og kunne more mig bedre, end da jeg var fjorten.
Under Muhamed-krisen lånte jeg så filmen på DVD, og nu virkede religionskomikken igen. Man skal tilsyneladende være fjorten år, for at synes det er kosteligt, når korsfæstede mænd synger; nogle-og-tyve for at appreciere en vits om sort skole + antik graffitti; mens man omvendt skal leve i en tid, hvor religiøse massebevægelser går til angreb, før gale tilhængerskarer og spøjs stening sender kramper gennem det muskulære apparat.

Sidste weekend anstillede jeg så visse studier, det vil sige, afspillede et par nyere DVD-komedier fra biblioteket. American Pie III - The Wedding (2004) og There´s something about Mary (1998). Kunne de være sjove? Jo, jeg lo faktisk. I American Pie tyr en figur til at spise lort for at undgå, at de fine folk, han gerne vil imponere, spiser samme lort; i There´s something... håndteres en skindød, såvel som invalideret hund aldeles upassende, pakket ind i gips bliver den glemt på taget af en kørende bil osv. Det virkede. Men resten? Blot lidt smil! Tilmed forsøger filmene at fremkalde fnis ved forekomst af bøsser og liderlige pensionister, og her må der være tale om tidernes skiften - hvis det nogensinde har været morsomt, at pensionister har en seksualitet eller at onkel Benny viser sig at være homo, så er det ved at være længe siden.
Kan man således fastslå, at alene fæcalofagi og usømmelig omgang med lig og handikap tilhører det universelles kategori og vil være morsomt til alle tider? Mens alt andet er afhængig af epoke og aldersgruppe? Eller vil der komme kulturer, hvor der ikke længere er tabuer omkring håndtering af lig og lort?

PS: Jonathan Richman optræder som trubadur i marginen af There´s something about Mary. Han sidder og synger i et træ ved filmens start, og synger langs med handlingen undervejs, og det var selvfølgelig også en dagsrest bag drømmen beskrevet nedenfor.

4 Comments:

Blogger Nynne said...

Hej Du. Måske er det den kreative mellemklasses store problem: at vi er blevet så blaserte at vi ikke kan grine af os selv længere, eller af underklassen, negrene og de handicappede men kun snobbe opad og sidde og jazzklappe af finkulturel intellektuel lødig underholdning. Eller også er humor både alders-, klasses-, etnicitets- og allermest humørsbestemt. Jeg er sikker på at hvis du er i sjovhedshjørnet, så kan selv linje 3 knibe et smil ud af mundkrogen (nej).. Men ikke desto mindre så er 1 ting sikkert. Prutter er universelt sjove. Sådan er det. Stor krammer, Nynne.
Og så check lige denne: http://www.youtube.com/watch?v=sZE2ZBKhXGc

2:13 PM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

jo, du har nok ret, humøret spiller også ind, Thomas Eje kan da noget med impersenations ...
det er i øvrigt et dejligt ord, du har der, "jazzklappe"!
kram tilbage med svingdørshast
JJ

2:46 PM  
Blogger Katinka said...

Jeg hader virkelig amerikanske komedier, de er max udholdelige. Vild med Mary sad jeg og så med poker-face.

Todd Solondz (Happiness, Story telling) kan jeg godt lide, men det er vist det, men han er også mere end sjov.

Jeg sad til gengæld og hylede af grin over et eller andet plat austalsk satireprogram på DR2 for nylig. (Men jeg befandt mig på Lolland, og det kan derfor forklare med jordstråler.) De gik fx rundt med skjult kamera og uniform og gav folk bøder for deres tatoveringe "Ok, yes, 'pretentious tattoo, that will be..'"

Monty Python er også kun SÅ sjovt, desværre.

We're all individuals!

11:48 AM  
Blogger jens jacob toftegaard said...

Men hvad mener du, mht Monty Python, der lagde verden ned for 35 år siden, er det ikke netop et spørgsmål om at tiderne er skiftet og stiff upper lipp m.m. ikke er så genkendeligt og latterprovokerende længere?

på den måde er vi ikke individer, vil jeg straks indvende, eller ikke så helt individualistiske, jeg tror vitterligt 'change in da culture' spiller en stor rolle ... altså for det med, hvad der er sjovt i egenkroppen...

bare lidt Vild med Mary: nu ser jeg så heller ikke mange amerikanske komedier, these days, men pokerfjæs var umuligt i de bedste dyreplagerscener, håber de snart laver en med katte...

11:21 AM  

Post a Comment

<< Home